Företagslån och fakturaköp, så kallad factoring, är de gammaldags sätten att finansiera företagens behov. När vi startade Finovia Finans ville vi ha en modern tjänst som vi själva skulle vilja använda. Med allt det som de andra sätten saknade.
Flexibilitet, enkelhet och utan en massa pappersexercis.
Hur funkar factoring? Hur säljer man fakturor? Vilka fördelar kan jag få? Hur går processen till och vad bör jag tänka på? Här får du svar på några av de vanligaste frågorna som rör factoring, att sälja fakturor och vårt arbetssätt.
När du säljer en faktura till oss är vi måna om att dina kunder får den information som behövs för att de ska känna sig trygga och förstå processen. Vi har därför tagit fram information som vi alltid hänvisar till på fakturan som skickas till dina kunder.
Vi använder oss av individuell prissättning, vilket bland annat baseras på vilket typ av avtal som tecknas, hur många fakturor du säljer, hur stort fakturabeloppet är samt vem/vilka som är fakturamottagare.
Vi vet att dina kunder och kundrelationer är det viktigaste för att din verksamhet ska må bra och vara långsiktigt lönsam. Därför är de också det för oss. Vi mycket medvetna om vikten av att vårda en kundrelation och att alltid behandla dina kunder med respekt och vänlighet.
När du säljer dina fakturor till oss får du snabbt den likviditet som du behöver i din verksamhet och slipper ligga ute med pengar innan du får betalt av din kund.
När du säljer en faktura till oss skickar vi din originalfaktura till din kund, med en notering att fakturan är överlåten på oss.